Thursday, October 28, 2010

MINGGU 13 : JURNAL REFLEKSI

Assalammualaikum & salam sejahtera...=)

Kuliah pada minggu ini adalah kuliah yang terakhir bagi saya serta rakan-rakan yang lain. Terasa masa berlalu begitu cepat. Nampak riak wajah setiap pelajar yang mengikuti kursus SMP2252 pada minggu ini agak sedih. Hal ini kerana ini adalah kelas yang terakhir sebelum masing-masing berjuang di dalam peperiksaan akhir nanti. Banyak ilmu yang saya peroleh sepanjang mengikuti kursus SMP2252 ini.

Refleksi saya pada minggu ini bukan sahaja berkaitan dengan kandungan kuliah yang telah saya pelajari, tetapi juga mengenai segala yang telah saya lalui sepanjang 14 minggu kuliah. Pada minggu pertama, saya merasakan kuliah ini sangat berat kerana terpaksa membuat refleksi setiap minggu di dalam blog. Tetapi lama-kelamaan, saya merasakan ianya berguna kerana di dalam blog inilah saya dapat menulis kembali apa yang telah saya pelajari. Secara tidak langsung, ianya akan menambahkan pemahaman saya mengenai sesuatu tajuk itu.

Bagi saya, kandungan kursus serta rangkuman kuliah yang telah disampaikan oleh Encik Amran serta tajuk-tajuk pembentangan telah memberikan saya 1 gambaran yang menyeluruh tentang muzik tradisional yang terdapat di Malaysia. Ianya memberikan saya ilmu yang sangat berguna serta bermanfaat buat saya apabila keluar menjadi sebagai seorang guru Pendidikan Muzik kelak. Memang saya akui bahawa saya kurang berminat dalam muzik tradisional kerana kurangnya pendedahan ke atas diri saya sendiri. Sehinggalah saya mengikuti Kursus SMP2252 ini yang telah membuka mata serta minda saya mengenai muzik tradisional. Kini, perasaan cinta terhadap muzik tradisional semakin dekat di hati saya dan akan terus mendalami ilmu tersebut.

Selain mendapat ilmu mengenai muzik tradisional di Malaysia, saya juga belajar menggunakan kaedah belajar secara maya iaitu menggunakan blog. Ianya berbeza dengan kursus-kursus yang telah saya ikuti sebelum ini. Ianya akan menarik minat pelajar kerana tidak perlu untuk membuat assignment secara lazimnya. Pada pendapat saya, pelajar akan lebih seronok untuk belajar dengan kaedah ini. Namun, saya terfikir adakah cara ini dapat dilakukan di sekolah kelak apabila keluar menjadi guru di sekolah-sekolah. Mungkin ianya sesuai bagi peringkat IPTA, namun tidak di sekolah.

Penggunaan Facebook untuk menyampaikan sebarang mesej atau maklumat juga saya rasa sesuai kerana ianya semakin popular di kalangan pelajar IPTA. Ianya adalah salah satu medium penghubung di antara pensyarah dan juga pelajar. Pelajar juga dapat menggunakan Facebook untuk bertanyakan masalah-masalah yang dihadapi berkaitan blog dan sebagainya. Kolaborasi antara Facebook dan juga blog yang Encik Amran gunakan sangat bertepatan kerana ia dapat menarik minat pelajar dan tidak mudah berasa bosan.

Pada pandangan saya, pengajaran serta pendekatan yang Encik Amran gunakan adalah menarik. Sesi soal jawab di akhir kuliah dapat memberi peluang kepada pelajar untuk bertanyakan soalan yang mereka kurang pasti atau jelas. Rakaman video kadangkala membuatkan pelajar terpaksa 'berlakon' di dalam kelas kerana mengetahui setiap pergerakan mereka dirakam. Mungkin ada pelajar yang suka dan ada juga yang sebaliknya. Selain itu, saya juga mencadangkan supaya slide powerpoint yang ditunjukkan di dalam kelas setiap minggu diubah dari masa ke masa supaya pelajar tidak bosan dengan warna yang sama. Tugasan kajian lapangan yang diberikan kepada setiap kumpulan sangat berguna buat saya dan juga rakan-rakan. Pelajar dapat melihat sendiri tentang proses serta kaedah sesuatu permainan itu dibuat. Ianya dapat menambahkan lagi pemahaman pelajar mengenai tajuk yang telah mereka jalani itu.

Sebagai rumusan secara keseluruhan bagi kursus SMP2252 ini, saya mendapati bahawa pelajar dan pensyarah dapat berkomunikasi secara langsung melalui blog dan juga Facebook. Selain itu, kursus ini juga menampakkan kelainan dari segi penyampaian kuliah serta kaedah pendekatan anatar pensyarah dan juga pelajar. Diharapkan agar kuliah seperti ini dapat ditingkatkan lagi mutu serta kualitinya di masa hadapan. Saya memperoleh banyak ilmu yang berguna sepanjang mengikuti kuliah selama 14 minggu ini. Saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan jutaan terima kasih kepada Encik Amran selaku pensyarah bagi kursus SMP2252 ini kerana telah memberikan saya ilmu yang sangat bermanfaat buat saya. Tidak lupa juga kepada rakan-rakan yang sudi membantu ketika saya mempunyai masalah dalam melakukan tugasan yang telah diberikan. Terima kasih saya ucapkan. Diharapkan agar ilmu yang diperoleh berguna untuk dicurahkan kepada anak didik di masa hadapan.

Saya juga ingin menyelitkan kandungan kuliah pada minggu ini.

Pada minggu terakhir ini, kuliah adalah berkaitan dengan Tarian Singa. Secara jujurnya boleh saya katakan bahawa saya tidak mengetahui dengan lebih mendalam mengenai tarian singa ini. Saya hanya pernah menonton di televisyen sahaja dan tidak berpeluang untuk menyaksikannya secara langsung. Oleh itu, saya berasa teruja untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut mengenai tarian yang selalunya dipelopori oleh kaum cina ini.

PENGENALAN

Tarian singa merupakan tarian tradisional dalam adat warisan masyarakat Cina. Penari akan meniru pergerakan singa dengan menggunakan kostum singa iaitu yang dimainkan oleh 2 orang penari. Seorang akan memainkan di bahagian hadapan dengan menggerakkan kepala kostum, manakala pasangan penari memainkan bahagian belakang kostum singa tersebut. Kedua-dua penari tersebut bergerak seakan-akan singa di atas pentas yang disediakan. Tarian ini akan diiringi oleh:
  • Gong
  • Drum
  • Dentuman Mercun

LATAR BELAKANG

Sejarah singa dianggap sebagai pelindung dalam kebanyakan adat orang Asia, terutamanya yang berketurunan Cina. Ianya menjadi satu adat di negara China, Taiwan, Jepun, korea, thailand, dan Vietnam. Setiap negara tersebut mempunyai corak dan bentuk tarian yang berbeza. Tarian ini lebih terkenal sebagai warisan orang Cina kerana sejarahnya bermula lebih 1,000 tahun lalu. 2 tarian singa yang sangat popular ialah:
  • Tarian Singa Utara
  • Tarian Singa Selatan

SEJARAH DI MALAYSIA

Tarian singa dibawa masuk ke Malaysia pada abad ke-19 oleh penghijrahan masyarakat Cina dari Tanah Besar Cina. Lazimnya tarian ini dipersembahkan ketika perayaan hari Tahun Baru Cina. Ianya sebuah tarian bersemangat yang sentiasa diiringi paluan gendang tagu Cina, dan simbal serta memerlukan keberanian dan penataan gerak tarian yang tepat di antara penari-penarinya.


TARIAN SINGA SELATAN

Tarian ini lebih membawa perlambangan alam sekitar dan selalu dipersembahkan sebagai istiadat upacara membuang semangan jahat dan upacara meminta tuah. Terdiri daripada sehelai kain yang panjangnya 2 meter, kain tersebut dicat warna hitam, merah, putih, hijau dan biru. Pada kain itu diletakkan loceng kecil, warna-warna di atas badan melambangkan kekuatan, kecergasan dan bertenaga. Selain itu, ianya juga menggunakan pelbagai warna dan kepala kostum mempunyai MATA YANG LEBIH BESAR daripada singa utara dan mempunyai cermin serta sebatang tanduk di hadapan kepalanya. Tarian ini berdasarkan cerita rakyat iaitu Cerita 3 Wilyah (Three Kingdoms). Kini, hanya 1 tarian (Tarian Chai Ching) yang dipersembahkan dari rumah ke rumah ketika Tahun Baru Cina. Singa akan mengembara mencari makanan dalam keadaan sedih, gembira dan marah. Klimaknya ialah, singa akan memakan sayur hijau (ching) dan mendapatkan angpow yang diikat pada sebatang buluh.


TARIAN SINGA UTARA

Ianya berasal dari bahagian utara China yang menggunakan tarian ini sebagai hiburan diraja. Kostum singa mereka menggunakan warna merah, jingga, dan kuning (hijau bagi kostum singa betina). Mempunyai badan, ekor dan kaki yang berbulu selain suka bergurau. Persembahan tarian ini adalah bersifat pementasan akrobatik.


ALAT MUZIK

i) Luo





Gong gangsa yang berbingkai nipis. Permukaannya rata dan leper dipukul dengan kayu pemukul. Alat ini digantung. Pemain akan meletakkan satu tangan di bahagian belakang untuk mengawal bunyi yang dihasilkan semasa alat ini dimainkan.

ii) Bo




Merupakan simbal yang diperbuat daripada gangsa. Alat ini dipegang dan dipukul bersama oleh pemain.

iii) Gu (Chebagu)



Gendang besar berbentuk tong. Mempunyai satu muka kulit. Pada bahagian atas yang dipakukan pada badan kayu dengan paku besi. Di dalam drum terdapat beberapa dawai memberikan warna ton yang berlainan.


MUZIK TARIAN SINGA

Muzik genderang bermeter duple dan tekstur polifoni. Corak gendang dihubingkait dengan gerakan singa. Lagu 'Gendang 7 Bintang" mengiringi tarian Chai Ching. Terdapat 5 bahagian mengikut gerakan singa:

a. Kemunculan Singa: Titiran
b. Singa Menyembah: Titiran
c. Singa Berjalan: Irama Bertitik
d. Singa menjumpai Makanan: Titiran
e. Ulang a & c

Petunjuk Skor:

Sumber: (Penghantar Muzik Malaysia1,Patricia Matusky dan Tan Sooi beng, 1998, m.s 36

Akhir sekali, saya ingin mengucapkan selamat maju jaya buat rakan-rakan seperjuangan . Saya berdoa agar kalian dapat menjawab soalan peperiksaan akhir nanti dengan jayanya. Kenangan bersama kalian tidak akan saya lupakan.



Gambar: Kenangan bersama pensyarah dan pelajar SMP2252


Sekian, terima kasih.


13 comments:

~cikshue~ on October 29, 2010 at 10:48 PM said...

Terima ksih yang tidak terhingga buat Encik Amran selaku pensyarah dan semua pelajar SMP2252.. Anda semua memang TERBAIK!!!~

SMP2252 NADIA on October 30, 2010 at 12:45 AM said...

kupasan yang cukup mendalam dan menarik shue..tahniah, cukup padat..dan gambar 'welcome' itu menambahkan mood pembaca untuk membaca..hehe..tahniah shue, kerja yang bagus..

SMP2252 ASHARI on October 30, 2010 at 9:27 AM said...

Terbaik!ulasan yang manarik..anda adalah seorang cikgu bitara..akan dijadikan contoh pada masa akan datang

~cikshue~ on October 31, 2010 at 5:19 AM said...

nadia, terima kasih..

ashari, anda juga seorang guru yang bitara..=)

Teoh Koh Sing on October 31, 2010 at 7:24 AM said...

susunan isi yang sangat sistematik dan menarik..teruskan perjuangan anda....

~cikshue~ on October 31, 2010 at 7:30 AM said...

terima kasih kexin..=)

smp2252azirul on October 31, 2010 at 7:40 AM said...

ulasan yang agak padat dan menarik sue. Semoga kita berjumpa lagi di masa yang akan datang.

SMP2252 FarHana on October 31, 2010 at 7:59 AM said...

menarik ulasan sue....info-info yang diberikan beserta dengan gambar-gambar yang disertakan amat menarik dan mudah untuk difahami....

SMP2252 FarHana on October 31, 2010 at 8:06 AM said...

selamat berjuang di medan peperiksaan....all the best....

~cikshue~ on October 31, 2010 at 8:24 AM said...

azirul: terima kasih. moga berjumpa jika umur panjang. good luck in final exam..=)

~cikshue~ on October 31, 2010 at 8:24 AM said...

farhana: terima kasih. selamat berjuang juga untuk kamu=)

aniey_annatasia on October 31, 2010 at 8:47 AM said...

Selamat menduduki peperiksaan..
Good Luck...

Blockchain Customer Service 24*7 Help on March 4, 2019 at 10:42 AM said...

Is your Blockchain 2fa got failed? Do you know the accurate means and methods to deal with this error? If no, you can always get in contact with the team of talented advisors who is always there to support you in the worst time. Dial Blockchain Support Number +1 (800) 861-8259 and attain the full-fledged information about Blockchain and learn the recovery measures to erase all your errors and glitches.

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kumpulan A

Blog Pelajar Kumpulan B

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 SHUEZAKARIA Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template