MINGGU 5 : JURNAL REFLEKSI
Assalammualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan.
Alhamdulillah, syukur saya panjatkan kepadaNya kerana masih diberi kesempatan untuk mengikuti kuliah pada minggu yang ke-5 ini. Walaupun baru sahaja menjalani ibadah puasa, namun semuanya nampak segar dan bersemangat untuk menimba ilmu berkenaan kuliah pada minggu ini. Semuanya nampak begitu 'excited' kerana kuliah minggu ini adalah berkenaan 'Gamelan' dan juga 'Caklempong'.
Bagi saya, kedua-dua permainan tradisional ini sudahpun dominan dengan saya kerana telahpun mempelajarinya di awal semester saya menjejakkan kaki di bumi UPSI ini. Alhamdulillah...
Kuliah pada minggu ini berjalan seperti biasa iaitu bermula pada jam 11.00 pagi dan berakhir pada jam 1.00 tengah hari.
Dalam muzik tradisional Gamelan, saya akan menghuraikan serba sedikit tentang sejarah dan jenis-jenis Gamelan, alat muzik gamelan serta sistem tonal, melodi, bentuk, dan juga tekstur.
-GAMELAN-
1. Sejarah.
* berasal dari Bahasa Jawa-bermaksud ditabuh/dipukul.
* alat muzik-dibuat daripada perunggu & kayu / besi & buluh. (mempunyai larasan yang tetap/fixed tuning)
* dipersembahkan secara ensemble/berkumpulan.
* wujud sejak T. M 1.
* alat pertama yang dicipta-gong.
* dipercayai berasal dari Indonesia.
2. Jenis-jenis Gamelan.
i) Gamelan Melayu/Gamelan Terengganu
* kategori- Muzik Bentuk Tarian Utama
* juga disebut Gamelan Terengganu (Joget Gamelan)
* wujud di Istana Riau Lingga-abad ke 18
* ikatan perkahwinan keluarga di Raja riau dengan keluarga Bendahara dari negeri pahang.
* awal abad ke 20 berpindah ke istana terengganu meraikan majlis perkahwinan Sultan Sulaiman (T'ganu) dengan Tengku Mariam (Pahang)
* bermula identiti Muzik Gamelan Melayu dan jawa dipisahkan.
* menggunakan sistem talaan.
* set alat gamelan:
- gendang
- bonang/keromong
- saron barung
- saron peking/penerus
- gambang
- kenong
- gong
ii) Gamelan Jawa
* kategori- muzik bentuk tarian utama
* gamel (alat tukul), gamelan (set alat muzik yg diperbuat drpd gangsa)
* berasal dari Pulau Jawa Tengah
* dibawa oleh org2 Jawa ketika penjajahan org2 Eropah.
* mengiringi tarian spt. Tarian Kifrah, serimpi lilin, kupu2 & Cakil.
* alat gamelan iringi Riong, Barungan & kuda Kepang.
* terdapat di Johor, Selangor & Wilayah Persekutuan.
* dimainkan dlm skel slendro & pelog.
* set gamelan jawa:
- gendang (ketipung, jiblon, bem)
- bonang/keromong
- demung
- saron barung
- saron penerus/peking
- gambang
- kenong
- kempol
- gong
-CAK LEMPONG-
1. Pengenalan
* dikenali sbg. telempong, tak lempong talempong
* terdapat di daerah Lenggeng, Kuala Pilah & Jelebu, N.9
* berasal dari Minangkabau
* mengiringi nyanyian, tarian lilin, pencak silat, majlis perkahwinan & keramaian
* terdapat juga dlm drama tarian randai
2. Alat muzik Caklempong
i) Bonang.
* dibuat drpd. perunggu/tembaga
* bentuk sama spt. gong/tetawak kecil.
* saiz- sama besar dgn. sebuah piring.
* mempunyai cembol/tombol bulat di bhgn. tgh. (perlu diketuk)
* di atur di atas 2 baris tali yang diikat dalam tepak Caklempong.
* tuning- ketuk bhgn. permukaan (pic tinggi) & ketuk bhgn. permukaan luar (pic rendah).
ii) Gereteh.
* terdiri drpd. 15 biji bonang yg disusun dlm nada C Major 1 oktaf,termasuk 7 not pilihan.
* seelok-eloknya mempunyai 2 set supaya set yg ke-2 dapat mainkan kaunter melodi.
iii) Tingkah.
* terdiri daripada 8 biji bonang bermula not E, F, G, Bb, B, C dan D.
* tertumpu kpd. pengawalan rentak & hasilkan irama ikut pukulan gendang. ketukan-melalu.
iv) Sauwa/Saua
* 8 biji bonang.
* diketuk ikut corak irama ostinato & bergerak ikut kod melodi.
* corak irama ostinato harus diajar kepada pemain Sauwa terlebih dahulu.
* notasi caklempong tingkah & sauwa tidak disediakan, kod blok sahaja disediakan.
* notasi bermula dari not E rendah (1 oktaf di bawah notasi Gereteh?
v) Gendang Ibu & Anak.
* gendang ibu-kurang 2 cm lbh besar dari gendang anak.
* baluh berbentuk cembung & dua muka kulit-dibuat drpd. kulit kambing/lembu yg diikat pd. baluh dgn. taji.
* muka kulit gendang dipukul dgn tangan oleh 2 org. pemain utk. hasilkan rentak melalui teknik permainan bertingkah.
vi) Bangsi.
* juga dikenali sbg. serunai9paip pelidah), pupuik.
* berbentuk rekorder-lbh kurg. 17cm pjg.
* dibuat drpd. buluh dgn. 7 lubang jari yg dpt hasilkan skel 7 pic.
vii) Serunai.
* terdidi drpd. pupuik gadang & pupuik tanduk.
*erofon ini bawa melodi yang sama dengan gereteh.
Banyak perkara yang harus kita pelajari bagi memahirkan diri dalam permainan alat tradisional ini. Bukan mudah untuk dimainkan jika tidak bersungguh-sungguh. Permainan seperti ini akan menjadi mudah jika selalu dipraktikkan. Saya berharap agar permainan tradisional ini tidak akan dilupakan oleh generasi muda kini.
p/s: gambar di bawah diambil semasa kelas sedang berjalan..
Sekian, terima kasih.
Teruskan Membaca...
Assalammualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan.
Alhamdulillah, syukur saya panjatkan kepadaNya kerana masih diberi kesempatan untuk mengikuti kuliah pada minggu yang ke-5 ini. Walaupun baru sahaja menjalani ibadah puasa, namun semuanya nampak segar dan bersemangat untuk menimba ilmu berkenaan kuliah pada minggu ini. Semuanya nampak begitu 'excited' kerana kuliah minggu ini adalah berkenaan 'Gamelan' dan juga 'Caklempong'.
Bagi saya, kedua-dua permainan tradisional ini sudahpun dominan dengan saya kerana telahpun mempelajarinya di awal semester saya menjejakkan kaki di bumi UPSI ini. Alhamdulillah...
Kuliah pada minggu ini berjalan seperti biasa iaitu bermula pada jam 11.00 pagi dan berakhir pada jam 1.00 tengah hari.
Dalam muzik tradisional Gamelan, saya akan menghuraikan serba sedikit tentang sejarah dan jenis-jenis Gamelan, alat muzik gamelan serta sistem tonal, melodi, bentuk, dan juga tekstur.
-GAMELAN-
1. Sejarah.
* berasal dari Bahasa Jawa-bermaksud ditabuh/dipukul.
* alat muzik-dibuat daripada perunggu & kayu / besi & buluh. (mempunyai larasan yang tetap/fixed tuning)
* dipersembahkan secara ensemble/berkumpulan.
* wujud sejak T. M 1.
* alat pertama yang dicipta-gong.
* dipercayai berasal dari Indonesia.
2. Jenis-jenis Gamelan.
i) Gamelan Melayu/Gamelan Terengganu
* kategori- Muzik Bentuk Tarian Utama
* juga disebut Gamelan Terengganu (Joget Gamelan)
* wujud di Istana Riau Lingga-abad ke 18
* ikatan perkahwinan keluarga di Raja riau dengan keluarga Bendahara dari negeri pahang.
* awal abad ke 20 berpindah ke istana terengganu meraikan majlis perkahwinan Sultan Sulaiman (T'ganu) dengan Tengku Mariam (Pahang)
* bermula identiti Muzik Gamelan Melayu dan jawa dipisahkan.
* menggunakan sistem talaan.
* set alat gamelan:
- gendang
- bonang/keromong
- saron barung
- saron peking/penerus
- gambang
- kenong
- gong
ii) Gamelan Jawa
* kategori- muzik bentuk tarian utama
* gamel (alat tukul), gamelan (set alat muzik yg diperbuat drpd gangsa)
* berasal dari Pulau Jawa Tengah
* dibawa oleh org2 Jawa ketika penjajahan org2 Eropah.
* mengiringi tarian spt. Tarian Kifrah, serimpi lilin, kupu2 & Cakil.
* alat gamelan iringi Riong, Barungan & kuda Kepang.
* terdapat di Johor, Selangor & Wilayah Persekutuan.
* dimainkan dlm skel slendro & pelog.
* set gamelan jawa:
- gendang (ketipung, jiblon, bem)
- bonang/keromong
- demung
- saron barung
- saron penerus/peking
- gambang
- kenong
- kempol
- gong
-CAK LEMPONG-
1. Pengenalan
* dikenali sbg. telempong, tak lempong talempong
* terdapat di daerah Lenggeng, Kuala Pilah & Jelebu, N.9
* berasal dari Minangkabau
* mengiringi nyanyian, tarian lilin, pencak silat, majlis perkahwinan & keramaian
* terdapat juga dlm drama tarian randai
2. Alat muzik Caklempong
i) Bonang.
* dibuat drpd. perunggu/tembaga
* bentuk sama spt. gong/tetawak kecil.
* saiz- sama besar dgn. sebuah piring.
* mempunyai cembol/tombol bulat di bhgn. tgh. (perlu diketuk)
* di atur di atas 2 baris tali yang diikat dalam tepak Caklempong.
* tuning- ketuk bhgn. permukaan (pic tinggi) & ketuk bhgn. permukaan luar (pic rendah).
ii) Gereteh.
* terdiri drpd. 15 biji bonang yg disusun dlm nada C Major 1 oktaf,termasuk 7 not pilihan.
* seelok-eloknya mempunyai 2 set supaya set yg ke-2 dapat mainkan kaunter melodi.
iii) Tingkah.
* terdiri daripada 8 biji bonang bermula not E, F, G, Bb, B, C dan D.
* tertumpu kpd. pengawalan rentak & hasilkan irama ikut pukulan gendang. ketukan-melalu.
iv) Sauwa/Saua
* 8 biji bonang.
* diketuk ikut corak irama ostinato & bergerak ikut kod melodi.
* corak irama ostinato harus diajar kepada pemain Sauwa terlebih dahulu.
* notasi caklempong tingkah & sauwa tidak disediakan, kod blok sahaja disediakan.
* notasi bermula dari not E rendah (1 oktaf di bawah notasi Gereteh?
v) Gendang Ibu & Anak.
* gendang ibu-kurang 2 cm lbh besar dari gendang anak.
* baluh berbentuk cembung & dua muka kulit-dibuat drpd. kulit kambing/lembu yg diikat pd. baluh dgn. taji.
* muka kulit gendang dipukul dgn tangan oleh 2 org. pemain utk. hasilkan rentak melalui teknik permainan bertingkah.
vi) Bangsi.
* juga dikenali sbg. serunai9paip pelidah), pupuik.
* berbentuk rekorder-lbh kurg. 17cm pjg.
* dibuat drpd. buluh dgn. 7 lubang jari yg dpt hasilkan skel 7 pic.
vii) Serunai.
* terdidi drpd. pupuik gadang & pupuik tanduk.
*erofon ini bawa melodi yang sama dengan gereteh.
Banyak perkara yang harus kita pelajari bagi memahirkan diri dalam permainan alat tradisional ini. Bukan mudah untuk dimainkan jika tidak bersungguh-sungguh. Permainan seperti ini akan menjadi mudah jika selalu dipraktikkan. Saya berharap agar permainan tradisional ini tidak akan dilupakan oleh generasi muda kini.
p/s: gambar di bawah diambil semasa kelas sedang berjalan..
Sekian, terima kasih.