MINGGU 7 : JURNAL REFLEKSI
Salam 1 Malaysia saya ucapkan kepada semua...
Minggu ini, aktiviti pembentangan kumpulan telah pun bermula. Pembentangan tersebut melibatkan sebanyak 2 kumpulan. Tajuk yang telah dibentangkan ialah Keroncong dan juga Kuda Kepang. Semua pembentang bagi tajuk ini kelihatan sudah bersedia. Pada minggu ini entri yang akan saya tulis adalah mengenai kedua-dua tajuk tersebut serta beberapa pandangan peribadi saya terhadap pembentangan oleh kedua-dua buah kumpulan.
KERONCONG
Di awal pembentangan, saudari Syafiqa telah menerangkan beberapa istilah yang berkaitan dengan keroncong. Antaranya ialah:
- Gelang Keroncong
- Nasi Keroncong
- Alat Muzik Keroncong
- Muzik Keroncong
- Keroncong Asli
- Teh Keroncong
- Ada pendapat-muzik keroncong dibawa oleh orang Portugis.
- Pendapat lain- alat-alat muzik yang berasal dari Barat digunakan dalam muzik keroncong seperti gitar, ukulele, biola, dll.
- Ada sejenis alat muzik yang masih dimainkan di Portugal & Sepanyol dimainkan iaitu 'charanga' (bentuk seakan-akan ukulele)
- Kemasukan seni barat pada mulanya tidak diterima. Tetapi lama-kelamaan turut terpengaruh.
- Pengaruh permainan tersebut dapat dimanfaatkan oleh pemuzik-pemuzik dengan membuat penyesuaian permainan alat-alat muzik barat ke dalam permainan gamelan mereka.
- Alat muzik barat yang mempunyai fungsi sama dengan gamelan digunakan untuk memainkan lagu-lagu gamelan.
- Akhirnya, kacukan antara alat muzik barat dengan gamelan ini melahirkan sejenis muzik yang dinamakan 'KERONCONG'.
- Gamelan yang terkenal di sunda / Jawa Barat- Gamelan Degung.
- Alat-alat gamelan degung:
- - suling
- - peking (saron)
- - bonang
- - Jengglong (kenong)
- - Gong
- - Kendang (gendang)
- - Cempres ( penerus)
- - Kecapi ( alat tambahan)
- - Rebab-(alat tambahan)
- - Gambang-(alat tambahan)
Jadual 1: Perbezaan antara Gamelan & Keroncong
ii- Sejarah Keroncong di Malaysia
- Mula masuk ke Malaysia pada sekitar tahun 1940-an.
- Dibawa masuk oleh masyarakat jawa yang merantau untuk berdagang atau mencari kerja.
- Selain mencari nafkah, mereka juga membawa kesenian mereka.
- Pada mulanya lagu-lagu yang dinyanyikan adalah lagu-lagu dari Indonesia, tetapi lama-kelamaan setelah perang dunia kedua, ada pencipta tempatan yang mencipta lagu keroncong seperti P.Ramlee, Zubir Said, Johan Bahar & ramai lagi.
- Biola
- Flute
- Gitar
- Cuk
- Cak
- Cello
- Double Bass
Gambar 6: Biola
Gambar 7: Flute
Gambar 8: Gitar
Gambar 9: Cuk & Cak
Gambar 9: Cello
Gambar 10: Double Bass
Gambar 7: Flute
Gambar 8: Gitar
Gambar 9: Cuk & Cak
Gambar 9: Cello
Gambar 10: Double Bass
iv- Rentak
KUDA KEPANG
i- Sejarah
KUDA KEPANG
i- Sejarah
- Tarian pahlawan berkuda yang berasal daripada Jawa.
- Nama lain- jaran kepang, kuda lumping Jathilan & ebeg.
- 'jaran'=kuda, 'kepang'=anyaman.
- Dibuat daripada buluh/pandan yang dianyam.
- Papan lapis/kulit lembu.
- Baldu-persembahan peringkat tinggi
- Soedarsono (1983)-sebelum berlakunya perkembangan Islam.
- Dimainkan dalam upacara pemujaan.
- Membersihkan desa daripada gangguan roh-roh jahat, penyakit dan malapetaka.
- Gendang Jawa
- Gong
- Jidur
- Kenong Kuda Kepang
- Saron Pekin
- Angklung
- Bonang
Gambar 11: Gendang Jawa
Gambar 12: Gong
Gambar 13: Jidur
Gambar 14: Saron Pekin
Gambar 14: Angklung
Gambar 12: Gong
Gambar 13: Jidur
Gambar 14: Saron Pekin
Gambar 14: Angklung
Gambar 15: Kostum penari kuda kepang
v- Cara, Fungsi & Bilangan Penari
Pada pendapat saya, kedua-dua kumpulan telah menunjukkan hasil pembentangan yang baik & mudah untuk difahami. Selain itu, bahan-bahan yang telah mereka peroleh itu dapat menambahkan pengalaman serta ilmu berkaitan dengan tajuk berkenaan. Saya ingin mengucapkan syabas & tahniah di atas pembentangan yang cukup baik dari kedua-dua buah kumpulan.
Sekian, terima kasih.
- Cara= dipersembahkan di tempat terbuka, di atas pentas yang besar. Sebelum tarian bermula, tok bomoh akan membakar kemenyan & membaca jampi untuk memberikan tenaga kepada kuda-kuda.
- Menggunakan telur mentah, bunga, rumput, & air untuk persembahan.
- Apabila muzik bergema, penari-penari yang dipimpin oleh "danyang" itu masuk ke gelanggang. Rentak muzik bermula dengan perlahan & agak membosankan.
- Setiap penari akan menunggang & memacu kuda menurut pola yang ditentukan oleh rentak & irama lagu itu.
- Ketika muzik semakin pantas, kuda-kuda akan menderap dengan lebih laju. Kekadang pihak penganjur akan merentang kain licik untuk pemain menitinya.
- Penari melakukan pergerakan aneh & luar biasa.
- Penari menari selama 2 jam sehingga mengalami keadaan bersawai, terpukau dengan kehebatan pergerakan mereka.
- Ketika mabuk, mereka kekadang akan bermimpi menunggang kuda yang benar-benar sambil menari-nari dengan iringan muzik.
- Disebabkan itu, mereka mencuba mengejar muzik itu & dipanggil 'naik syeh'.
- Bilangan Pemain=memerlukan sekurang-kurangnya 25 orang.
- 9=penari, 5=pemain muzik, 2=bomoh pemulih, 9-15=penjaga kawasan.
- Seorang daripada penari bertindak sebagai pemimpin yang dipanggil 'dayang'.
- Bilangan kuda kepang yang digunakan ialah sekurang-kurangnya 9.
- Fungsi=Mulanya biasa seperti 'sepak raga'.
- Sambutan penduduk membuatkan ia berkembang.
- tarian ini dipertunjukkan di majlis-majlis keramaian ketika menyambut orang kenamaan, perkahwinan & hari perayaan.
- Memberi pengeras kepada tok Bomoh persembahan.
- Tidak boleh melihat kain berwarna merah.
- Tidak dibenarkan terlihat mahupun melihat kaca/serpihan kaca.
- Tidak boleh diacah semasa dalam tarian.
Pada pendapat saya, kedua-dua kumpulan telah menunjukkan hasil pembentangan yang baik & mudah untuk difahami. Selain itu, bahan-bahan yang telah mereka peroleh itu dapat menambahkan pengalaman serta ilmu berkaitan dengan tajuk berkenaan. Saya ingin mengucapkan syabas & tahniah di atas pembentangan yang cukup baik dari kedua-dua buah kumpulan.
Sekian, terima kasih.