Tuesday, August 3, 2010

MINGGU 4 : JURNAL REFLEKSI

MINGGU 4 : JURNAL REFLEKSI

Assalammualaikum w.b.t & salam sejahtera saya ucapkan.

Sekarang sudahpun masuk ke minggu yang keempat. Alhamdulillah saya panjatkan kesyukuran ke hadrat Allah s.w.t kerana dengan izin-Nya dapat saya terus mengikuti kelas Muzik Tradisional Malaysia (SMP2252) ini tanpa sebarang kekangan.

Seperti biasa, kelas berjalan seperti minggu-minggu yang sebelumnya. Iaitu bermula pada pukul 11 pagi dan berakhir pada pukul 1 t/hari. Tetapi memandangkan ada beberapa perkara yang tidak dapat dielakkan, P&P terpaksa bermula lewat 30 minit daripada biasa. Hal ini kerana Encik Amran terpaksa mengambil masa sedikit untuk membahagikan kumpulan untuk pembentangan serta tajuk-tajuk yang telah disediakan. Selain itu, ada juga pelajar yang terpaksa mengisi borang soal selidik yang belum diisi.

Tajuk kuliah yang disampaikan oleh En. Amran pada minggu ini adalah mengenai "Wayang Kulit". Adakah kita semua tahu bahawa terdapat beberapa jenis wayang kulit yang berlainan antara satu sama lain sebelum ini? Jika tidak, kuliah yang saya ikuti ini dapat membantu. Sebelum ini, saya hanya pernah mendengar perkataan 'wayang kulit' sahaja, tetapi tidak pula mengetahui bahawa terdapat pelbagai jenis wayang kulit dan apakah sebenarnya wayang kulit itu. Namun, apabila sudah mengikuti kuliah, saya mendapat ilmu tentang wayang kulit dengan lebih mendalam.

Di awal permulaan kuliah, kami ditunjukkan dengan 3 buah video. Encik Amran menyuruh kami meneliti video-video yang dipertontonkan itu. Video tersebut mempunyai kaitan dengan kuliah minggu kedua iaitu mengenai 'soundscape'. Apabila meneliti video itu, saya mendapati video tersebut seolah-olah mempunyai persamaan dengan wayang kulit, tetapi telah diinovasikan ke dalam satu bentuk yang lebih kreatif. Saya merasa amat kagum!

Terdapat tiga objektif serta sasaran yang ingin dicapai dalam kuliah minggu keempat ini iaitu Jenis Wayang Kulit, Alat-alat Muzik Wyang Kulit dan juga Perbezaan Wayang Kulit.




Gambar di atas adalah antara contoh-contoh wayang kulit secara amnya. Namun, saya akan perincikan lagi jenis-jenis wayang kulit serta perbezaan yang ada dalam setiap satunya. Muzik Wayang Kulit ialah teater tradisional kuno Malaysia. Ianya pengkisahan tentang 'Dalang' dan juga bayang-bayang patung di atas kelir.

Pertama sekali, saya akan menyenaraikan beberapa ciri muzik wayang kulit. Ianya adalah muzik yang unik serta memerlukan keahlian yang khusus. Dalang dan panjaknya mesti menghafal lebih dari 35 buah lagu. Dalang juga harus mahir dalam hikayat serta berkemampuan melakonkan pelbagai watak. Kewibawaan dalang dipelihara utuh dan menjadi ikutan kepada masyarakat. Selain itu, kemahiran dalam melukis dan memahat patung wayang juga memerlukan kesabaran yang tinggi.

Terdapat 4 jenis wayang kulit iaitu Wayang Kulit Jawa, Wayang Gedek, Wayang Kulit Melayu dan Wayang Kulit Kelantan.
  1. Wayang Kulit Jawa : Dikenali sebagai Wayang Purwa yang berasal dari Indonesia. Ianya masih mengekalkan ciri wayang kulit asal serta dipersembahkan oleh orang keturunan Jawa di Johor & Selangor dan diiringi oleh Gamelan Jawa. Secara ringkasnya, isi cerita wayang ini adalah berdasarkan cerita Pendawa Jawa dan disampaikan dalam bahasa Jawa & diselitkan juga dengan dialek tempatan. Patung-patungnya menyerupai patung wayang kulit Kelantan. Perbezaannya hanyalah dari segi bentuk mata patung. Alat muzik membranofon dan juga Idiofon sahaja yang digunakan dalam wayang ini.
  2. Wayang Gedek : Wayang ini terdapat di Kawasan utara Semenanjung Malaysia iaitu Kedah & Perlis dan dikenali juga sebagai Nang Talung. Ianya menggunakan bahasa Thai dan disampaikan dalam longhat Siam dan dialek Melayu Kedah kerana ianya berasal dari Thailand. Wayang ini menggunakan patung kecil serta muka patung berada di posisi hadapan. Wayang ini berdasarkan Epos Ramayana-Ramakien serta dominan dengan pengaruh Siam. Isi ceritanya mempunyai persamaan dengan Nong Talung dan penerapan unsur-unsur tempatan. Alat muzik yang digunakan sama sahaja dengan wayang kulit Jawa, tetapi instrument serunai yang membezakan antara keduanya.
  3. Wayang Kulit Melayu : Ianya dipengaruhi oleh Wayang Purwa dari indonesia dan berkembang pada abad ke 19/20. Wayang ini dimainkan di Istana Patani. Bentuk patungnya mengikut stail Pulau Jawa yang boleh digerakkan kedua-dua belah tangan. Cerita juga disampaikan dalam bahasa Jawa dan diselitkan dialek Melayu tempatan. Alat muzik yang digunakan adalah rebab 2 tali, gendang ibu & anak, mong, canang, kesi dan gong.
  4. Wayang kulit Kelantan : Ianya berdasarkan Epos Ramayana. Watak Peran ialah Pak Dogol & Wak Long. Isi ceritanya adalah dalam Hikayat Seri Rama. Patungnya diukir dalam bentuk mengiring dan kebanyakannya berdiri di atas kenderaan. Bahasa yang digunakan ialah dialek Melayu Kelantan. Alat muziknya pula ialah sepasang geduk, sepasang gendang, sepasang gedumbak, serunai, canang, kesi & tetawak.
Jika diteliti, setiap wayang ini mempunyai keunikannya yang tersendiri. Saya berharap agar warisan ini tidak akan pupus ditelan zaman dan ianya harus dipelihara sebaik mungkin. Di sini, saya juga menyediakan 1 video wayang kulit yang telah diinovasikan menjadi sebuah animasi berbentuk kartun.



Sekian, terima kasih.

Teruskan Membaca...

MINGGU 3 : JURNAL REFLEKSI

MINGGU 3 : JURNAL REFLEKSI

Assalammualaikum pembuka bicara serta salam sejahtera pelengkap kata..

Alhamdulillah, bersyukur saya ke hadrat Ilahi kerana dengan izin-Nya dapat
saya mengikuti lagi kelas SMP 2252 ini. Samada sedar atau tidak,
kita telah pun masuk ke minggu yang ketiga. Dan banyak juga
pengetahuan baru yang telah ditimba
semenjak saya mengikuti kelas ini.

Kuliah pada minggu ini adalah berkisar tentang
kaedah klasifikasi muzik tradisional, kategori muzik tradisional, dan ciri-ciri muzik tradisional.

Pada kuliah kali ini, Encik Amran ada menyebut tentang perspektif
Adaptasi dan juga Idiosinkretik.
Namun, adakah semua pelajar tahu apakah yang dimaksudkan dengan kedua-dua
istilah yang saya sebutkan sebentar tadi?
Saya yakin dan percaya bahawa hampir 90% pelajar
yang berada di dalam kelas semasa pembelajaran itu berlaku tidak tahu
apakah maksudnya.

Adaptational juga difahami sebagai penyesuaian bermaksud berorganik.
Berorganik di sini bermaksud sesuatu benda yang hidup atau mempunyai tindak balas
mengikut keadaan ekologi sesuatu benda.
sebagai contoh, violin akan menghasilkan tindak balas iaitu berbunyi
apabila digesekkan dengan menggunakan 'bow'. Adaptational juga
dipengaruhi oleh budaya setempat. Sebagai contoh, penyesuaian
muzik yang terdapat di Malaysia ialah seperti Ghazal.
Manakala di Arab pula ialah Ya Zuhur.





Perkataan Idiosyncratic pula bermaksud cara atau gaya
yang tersendiri dan sulit.
Ianya bermaksud sesuatu gaya atau perlakuan itu dilakukan tanpa
wujud apa-apa perubahan terhadap gaya tersebut. Contohnya
alat muzik seperti Gambus.

-gambus-

Pada kuliah kali ini juga, Encik Amran ada mengenengahkan
beberapa jenis muzik mengikut perspektif tertentu.
Antaranya ialah Muzik ghazal. Muzik ini sangat popular
di kalangan penduduk negeri Johor.
Banyak keunikan-keunikan yang kita dapat dengar melalui
alunan muzik ghazal ini. Antaranya ialah, muzik ghazal ini delalunya dipersembahkan
jika terdapat keraian dalam sesuatu majlis seperti majlis perkahwinan dan sebagainya.
Selain itu, bahasa Arab akan digunakan apabila menyanyikan lagu ketika
mendendangkan muzik ghazal.

Untuk pengetahuan semua, ciri-ciri utama dalam
muzik tradisional Malaysia terbahagi kepada dua iaitu
Tradisi Besar dan Tradisi Kecil.
Tradisi besar adalah budaya klasik atau istana, manakala
Tradisi kecil pula ilah budaya rakyat.
Antara ciri-ciri tersebut ialah bentuk seni lakon utama, bentuk tarian utama,
ensemble genderang, vokal dan instrumental solo,
ensemble sosial popular, dan ensemble lain.
Muzik juga mempunyai kategori utama iaitu
Muzik rakyat, Muzik Klasik, Muzik Sinkretik, dan Muzik Kontemporari.

Banyak maklumat baru yang saya peroleh terutamanya mengenai
muzik yang terdapat di Malaysia.
Seperti yang kita sedia maklum, anak muda kini kurang meminati
muzik-muzik klasik atau tradisional seperti Muzik Ghazal.
Saya berpendapat bahawa pihak berkenaan haruslah memikirkan jalan
supaya anak muda kini tertarik untuk mempelajari muzik-muzik tradisional
seumpama itu.
Diharapkan agar akan wujud generasi palapis baru
dalam bidang muzik tradisional supaya
tidak hilang ditelan dek zaman.

Sekian, terima kasih.








Teruskan Membaca...
 

Blog Pelajar Kumpulan A

Blog Pelajar Kumpulan B

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 SHUEZAKARIA Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template