Monday, July 26, 2010

MINGGU 2 : JURNAL REFLEKSI

Minggu 2-Jurnal Refleksi
Assalammualaikum w.b.t & salam sejahtera..

Pertama sekali saya berasa amat gembira mengikuti kursus ini.
Banyak perkara baru yang saya peroleh. Kuliah yang disampaikan
pada minggu kedua ini juga amat menyeronokkan.

Biarpun terpaksa bersesak di dalam makmal,
namun semua pelajar masih dapat mengikuti kuliah
dengan rasa penuh bersemangat. Di awal kuliah, semua pelajar kelihatan
seperti kabur dengan apakah yang dimaksudkan dengan 'soundscape'.
Bagi saya sendiri, perkataan 'soundscape' itu sudah
pernah saya dengar, tetapi tidak mengetahui apakah maksud
yang sebenar-benarnya.

Sehinggalah saya mengikuti kuliah pada minggu kedua ini,
barulah saya betul-betul faham apakah yang dimaksudkan
dengan 'soundscape'. Selain itu, saya juga sudah memahami tentang
budaya muzik, sejarahnya, kategori alat muzik dan juga
konsep serta struktur muzik. walaupun saya sudah mempelajarinya
sebelum ini melalui kursus lain, namun ianya banyak
memberi input-input baru mengenai perkara-perkara tersebut.

Bagi saya, pembelajaran yang dilaksanakan oleh pensyarah iaitu Encik Amran
lebih mudah untuk difahami. Hal ini kerana, pembelajaran yang ditambah
dengan beberapa tayangan contoh video akan membuatkan
pelajar lebih memahami akan kandungan pengajaran yang
ingin disampaikan. Secara keseluruhannya, saya amat tertarik dengan
kuliah pada minggu kedua ini serta mendapat banyak input baru.

Di sini saya ingin memasukkan gambar-gambar alat muzik
dari kategori yang berlainan.
Bagi alat muzik kategori aerofon ialah seperti:




Bagi alat muzik kategori kordofon pula adalah seperti:

Manakala alat muzik kategori membranofon adalah seperti:

Dan yang terakhir sekali adalah alat muzik dari
kategori idiofon seperti:


Kesemua alat-alat muzik ini mempunyai peranan
serta kelebihan dari segi bunyi
serta fungsinya.


Sekian, terima kasih.

2 comments:

Marlin on August 2, 2010 at 2:57 AM said...

Tahniah Shue.. kupasan anda memang menarik. Saya tidak sabar untuk membaca refleksi bagi minggu ke-3. Selamat berjuang.

~cikshue~ on August 2, 2010 at 9:59 PM said...

Terima kasih marlin. saya harap dapat berikan yang terbaik lagi pada masa akan datang.

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kumpulan A

Blog Pelajar Kumpulan B

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 SHUEZAKARIA Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template